Kezdjük az ideális folyadék esetével.
Ekkor a stacionárius viselkedés legegyszerűbben a rendszer (forgástengelyre vonatkozó) impulzusmomentumának megmaradása alapján érthető meg.
A kiáramló folyadék tetszőlegesen kis térfogatát vizsgálhatjuk, miközben egy áramlási vonal mentén halad. Amíg a sebesség sugárirányú, a tengelyre vonatkozó imp.momentum nulla, de aszimptotikusan mégis rendelkezni fog valamekkora impulzusmomentummal. Mivel a rendszer egészére nézve megmarad az imp.momentum, a csőnek kellett ellentétes előjelű perdületre szert tennie. Mivel ez a folyamat folyamatosan történik, így a locsolófej folyamatosan perdületet nyer a folyadékkal ellentétes irányban.
Ha befelé szívjuk a folyadékot, akkor azonos gondolatmenet alapján tudjuk hogy a trajektória végén a folyadékrészecskék impulzusmomentumának nullának kell lennie, hiszen radiális irányú a sebesség. Ha azonban a folyadék kezdetben nyugalomban volt (amit hallgatólagosan feltételezünk), akkor kezdetben is azonosan nulla volt, így nem szállít el a folyadék perdületet a rendszertől. Emiatt a forgatónyomaték nulla lesz.
Ilyen egyszerű lenne az egész? Természetesen nem: a stacionárius viselkedést írtuk le, de a bekapcsolás/kikapcsolás pillanatában érvénytelen lesz a következtetés.
A beszívás elkezdése után egy rövid ideig lesznek olyan folyadék-részecskék, amelyek szert tesznek perdületre, de amelyeknek nincsen "ellentétes megfelelőjük" (vagyis olyan részecske amelyik éppen leadja az imp.momentumát).
Tekintsünk egy videót, amelynél a következtetésünk kvalitatíven jól megfigyelhető.
https://www.youtube.com/watch?v=VF3Zk_Wged0 Itt feltehetően a forgórésznél fellépő súrlódás gyakorlatilag elnyomja a bekapcsolásnál létrejövő forgatónyomatékot.
Nade mi a helyzet egy valódi, viszkózus folyadékkal? Az impulzusmomentum nem marad meg, de az előző gondolatmenetből kitalálható a változás, ha perturbációként gondolunk a viszkozitásra.
Ekkor a befelé szívás során bármely áramló részecske, amelyik szert tesz perdületre, nem fogja tudni visszaadni az imp.momentumot teljes egészében a locsolófejnek a disszipáció miatt. Emiatt a folyadékrészecskék effektíven elszállítanak impulzusmomentumot a rendszerből, olyan módon hogy a fej a folyadék áramlásának az irányába fog gyorsulni. Ez a forgatónyomaték azonban jóval kissebb mint az ellentétes irányban.
https://www.youtube.com/watch?v=pkKwSEseJXk Ezen a videón nagyjából 9:00 körül érdemes figyelni, itt a bekapcsolás hatását jól meg lehet figyelni, a stacionárius gyorsulást viszont jóval kevésbé.
De vajon a disszipációból eredő forgatónyomaték lehet-e valaha is számottevő? A válasz igenleges, és két hatásból eredhet: Ha az áramlás turbulens, a disszipáció igen nagyra növekedhet, illetve a környezeti áramlásból. Mindkettő vastagabb csöveknél és nagyobb sebességeknél lesz számottevő.
https://www.youtube.com/watch?v=xQrkiH0U1YgTovábbi részletek elérhetőek:
https://arxiv.org/pdf/0908.3190.pdfA turbulencia és áramlási hatásokkal foglalkozik
Michael R. Collier, Richard E. Berg, and Richard A. Ferrell: The Feynman inverse sprinkler problem: A detailed kinematic study
című cikke. (nekem nem sikerült az egészhez hozzájutnom, így megosztani sem tudom)
A fent leírtnál eltérő módon is természetesen el lehet jutni a válaszhoz, pl:
http://blog.warningsciencecontent.com/2 ... sprinkler/